Lectura este esențială pentru dezvoltarea umană, ne ajută să ne desfășurăm activitățile de zi cu zi și, implicit, să contribuim la progresul societății în ansamblu. Alfabetizarea, ca rezultat al procesului de școlarizare, contribuie la dezvoltarea economică numai dacă este însoțită de progres la toate nivelurile societății: de la sistemul politic și modul în care este structurată economia și dezvoltarea științifică și tehnologică, până la comportamentul și modul de a gândi al individului de rând.

 Studiile în domeniul educației arată apariția unui nou tip de analfabetism, cel funcțional care se referă la acele persoane care deși știu să citească, nu pot contextualiza și reda informațiile din textul parcurs. Studiile PISA din 2015 confirmă că în țara noastră exista un procent foarte ridicat de elevi analfabeți funcțional: 42%. Ocupăm locul 48 din 78 de țări în topul european, situându-ne sub medie.

   Aceste rezultate sunt strâns corelate cu numărul mare de șomeri înregistrați în țara noastră: conform studiului Institutului Național de Statistică privind forța de muncă în România, în 2015, 624 000 de români nu aveau un loc de muncă, 23,8% fiind tineri cu vârste între 15-24 de ani și 29% având vârsta între 25-34 de ani. Cea mai ridicată rată a șomajului, 8,1%, s-a înregistrat în rândul persoanelor cu nivel scăzut de educație și 15,5% dintre aceștia sunt localizați în mediul urban. De asemenea, din totalul șomerilor 21,3% erau absolvenți de învățământ gimnazial, iar 16,4% erau absolvenți ai unor școli profesionale, complementare sau de ucenici. Așadar, analfabetismul funcțional poate duce la șomaj, iar acesta afectează în mod direct dezvoltarea economică a unei țări și la nivel microsocial împiedică individul să se implice în deciziile politice specifice unei societăți democratice și îl supune excluderii sociale.

   În acest caz, care ar fi soluțiile posibile? Conform analizei profesorului Eric Hanushek de la Universitatea din Stanford, prezentate în cadrul Romanian Business Leaders Summit (2 – 3 martie 2017): „creșterea economică se poate realiza numai dacă se dezvoltă competențele și aptitudinile individuale (aici fiind inclusă și lectura, ca bază a procesului de învățare), iar schimbarea de la nivelul sistemului de educație este posibilă, însă numai printr-un angajament constant și pe termen lung.”

   Considerăm că  este  datoria  noastră, a tuturor adulților, de a ne asigura că cei mici învață corect să citească, că își dezvoltă abilitatea de a înțelege ceea ce citesc și se deprind cu obiceiul de a citi de plăcere. Am creat programul național de lectură „Cărțile copilăriei” cu acest scop și continuăm activitatea, însă avem nevoie de un sprijin colectiv, pe toate palierele, pentru a duce lectura printre ritualurile zilnice sau săptămânale. Experții au estimat, la Romanian Leaders Business Summit, că dacă am genera schimbarea și toți elevii României ar atinge măcar nivelul 1 la testul PISA privind analfabetismul funcțional, atunci PIB-ul României ar crește cu 300% în 15 ani.

Sursa foto: milestoneseducation.com

Autor: Gabriela Ursu