În România sunt foarte mulți copii care nu au acces la cărți și sunt copii care au acasă bibliotecile potrivite și totuși nu își găsesc motivația de a citi. Studiile arată că acei copii care citesc de plăcere au rezultate mai bune la toate materiile decât colegii lor care citesc mai rar sau deloc. Care este metoda cea mai simplă prin care îi putem ajuta? Prin combinarea tehnicilor de educație nonformală cu lectura distractivă în cadrul atelierelor NARATIV și a cluburilor de lectură „Cărțile copilăriei”, noi le arătăm  celor mici că fiecare carte este o aventură care merită trăită.

La începutul acestui an, împreună Iulia Nițulescu, unul dintre pedagogii dedicați cu care colaborăm la Atelierele NARATIV, am pus bazele unui club de lectură și scriere creativă  care se desfășoară la Opera Comică pentru Copii din București pornind de la colecția de cărți publicate la Curtea Veche Publishing.

img 1 articol

La începutul anului a avut loc prima întâlnire a grupului de copii cu vârsta între 9 și 12 ani, iar activitatea iubitorilor de cărți continuă până la vară când sperăm ca cei mici să ne împărtășească cât mai multe din evoluția lor. O au drept ghid vesel și motivat, pe Iulia, și o mulțime de volume potrivite din colecția de repovestiri a marilor titluri din literatura universală.

Activitatea reprezintă un punct de pornire și de inspirație pentru toți cei care vor să ajute copiii să (re)descopere cititul de plăcere, să își dezvolte creativitatea și gândirea critică, să învețe să asimileze informații la prima vedere dificile. Este important ca elevii să aibă la îndemână cărți potrivite pentru vârsta lor și pentru nevoile lor de dezvoltare. Relația copiilor cu poveștile trebuie să fie una strânsă, așa cum este cea a copiilor cu părinții, colegii și prietenii lor.  Iată ce propune Iulia în cadrul atelierelor sale:

„Un angajament pe care l-am învățat împreună este: împrumutăm cărți unul de la celălalt, pentru că asta creează legături între oameni și povești.”

img 4 articol

Cum devenim un model pentru un copil sau un elev? Citind! Singura modalitate prin care un adult poate să demonstreze copiilor că este bine să citească este ca el însuși să citească cât mai mult, fie că citește pentru el sau că citește copilului, importantă este imaginea de ansamblu. Nevoia copiilor de a avea modele a fost întâlnită și de Iulia în cadrul întâlnirilor cu cei mic, iată una dintre replicile unui băiețel în cadrul activității:

„Eu îți spun să citești Harry Potter. Nu numai tu dai teme. Eu o să citesc cartea despre Marie Curie, iar tu asta, bine?” – M., 9 ani

img 2 articol

Pentru a dezvolta o relație de încredere cu cei mici trebuie să facem tot posibilul pentru a ne da seama ce îi motivează să citească. În cadrul cluburilor de lectură fiecare copil este privit individual și fiecare are obiceiurile lui în ceea ce privește lecura.

„Cred că această atitudine m-a făcut să înțeleg că ei au nevoie să le descoperim universul. Și e unul curat. Nu au preconcepții, acceptă ușor acel pact ficțional. Spre exemplu, C. (9 ani) a descoperit că citește doar dacă poate desena apoi ceea ce a citit. Ce înseamnă asta? C. este un copil care, prin ceea ce a acumulat până la vârsta lui, își dezvoltă ambele emisfere cerebrale (stânga- logica, dreapta- imaginația) simultan. C. este un copil preponderent vizual. Când m-a ajutat să descopăr asta, am înțeles despre plăcerea cititutlui că este manifestată, la fiecare dintre ei, în diverse forme:

-el citește doar dacă poate desena apoi

-o altă fetiță citește doar dacă primește jocuri de cuvinte apoi” ne povestește Iulia.

Sfatul nostru este să nu renunțați și să găsiți cât mai multe modalități de a îmbina cititul cu distracția, arta sau timpul petrecut în familie, copiii indiferent de vârstă au nevoie de modele de încredere. Noi vom actualiza constant acest articol cu noi impresii, fotografii și evoluții ale copiilor participanți la activitatea coordonată de Iulia. Sperăm să vă inspire!