Așa cum v-am obișnuit, căutăm în permanență resurse și sfaturi pentru ca lectura să devină o activitate cât mai plăcută, atât pentru cei mai mici, dar și pentru cei mai mari. Astăzi vă vom prezenta două concepte („light” și „deep reading”) dezvoltate în neuroștiință care demonstrează că este important și ce citim, nu numai să citim.

   O cercetare publicată în International Journal of Business Administration în mai 2016 demonstrează că tipul de lectură pentru care optează liceeni le influnețează în mod direct abilitățile de scriere. Vă mai amintiți de studiul pe care le-am realizat recent? Unul dintre rezultate se referă tocmai la tipul de lectură aleasă de elevii din București, care preferă aventura (71,6% din eșantion),  comedia (48,8%) și genul fantastic (38,2%). În rândurile următoare vă vom prezenta câteva motive pentru care să îi încurajați pe copii să aleagă și lecturi mai complexe.

   Astfel, studiul din mai 2016 subliniază faptul că cei care citeau reviste științifice, ficțiune sau non-ficțiune, așadar parcurgeau un conținut mai complex, dezvoltau abilități de scriere mai bune decât cei care optau pentru genurile fantasy, SF, romane polițiste sau citeau reviste glossy sau tabloide. De fapt, aceasta este și diferența dintre lectura profundă – „deep reading” și cea ușoară – „light reading”.

   Ce beneficii oferă deep reading? În primul rând, până la a genera beneficii lectura profundă presupune un mic efort din partea cititorului, în termeni de atenție, concentrare și înțelegere. Odată aceste condiții îndeplinite, deep reading-ul poate să activeze aceleași zone ale creierului care ar fi puse în acțiune dacă cititorul ar trăi el însuși ceea ce citește. Mai mult, stimulează centrii responsabili cu vederea, auzul și vorbitul și zonele care ne ajută să sincronizăm aceste abilități.

   În opoziție, lectura ușoară (parcurgerea de texte fără conținut profund, de articole simple din mediul online) nu este neapărat dăunătoare, dar dacă vrem să gândim complex și să scriem mai bine nu ne va ajuta. Light reading-ul nu stimulează toate zonele din creier și nici nu ne provoacă să ne depășim obstacolele în înțelegerea unor conținuturi mai dificile.  Conținuturile facile din online, de pildă, activează aceleași zone ale creierului pe care oricum le-am pune în mișcare și dacă am citi oricare alt tip de material scris. Dacă se alege însă poezia sau subiectele cu un conținut emoțional puternic, atunci se pune la lucru întreaga activitate cerebrală, inclusiv zona care este de obicei stimulată de muzică. În plus, se vor aduna resurse emoționale benefice pentru creative writing, susțin cercetările Journal of Consciusness Studies.

   În concluzie, trebuie să îi încurajăm pe cei mici să citească de plăcere, să le lăsăm libertatea de a-și alege tipul de lectură, dar să nu uităm să îi provocăm atunci când vine vorba de lecturile complexe. Combinate cu cele ușoare vor produce rezultate benefice, iar la final nu vom avea numai un cititor priceput, dar și un scriitor și gânditor profund.

   Pentru informații suplimentare despre beneficiiile lecturii puteți descărca gratuit broșura realizată în colaborare cu psihologul Gáspár György. Noi vă așteptăm cu imagini de prin călătoriile noastre pentru donații pe pagina de Facebook/AsociatiaCurteaVeche și cu materiale video utile pe noul nostru canal de Youtube.

Spor la citit!

Sursa foto: learning-mind.com

Autor: Gabriela Ursu