Menu
_mg_2172

NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii – ediția 2015

Conceptul educaţional al NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii a fost unul simplu. Ne-am propus să le oferim copiilor experienţe memorabile pornind de la poveşti scrise. În acest sens, am folosit mijloacele educaţiei prin arte pentru a-i implica pe copii în activităţi de interpretare creativă a literaturii. Obiectivul educaţional al tuturor atelierelor a fost de a-i încuraja pe copii să îşi imagineze activ şi să dea viaţă poveştilor pe care le-au citit. Vreme de o săptămână, cititul a fost pretext de distracţie și dat frâu liber creativităţii. Pornind de la pasiunile copiilor care au participat la festival – desenul, muzică sau pur şi simplu pasiunea pentru distracţie – am organizat în fiecare zi ateliere de lectură care folosesc educaţia prin arte pentru a stârni sau a consolida interesul copiilor în lectură.

1.Odiseea – Roman Grafic

Pornind de la Odiseea, repovestire după Homer, Delia Popa şi cei copiii participanţi la atelier au creat împreună fragmente originale de roman grafic despre unul dintre primii super-eroi ai tuturor timpurilor: Ulise, eroul care i-a ajutat pe greci să câştige războiul cu Troia. Activitatea de a transpune o poveste în format de bandă desenată îi provoacă pe cei mici să analizeze şi să sintetizeze informaţia citită, adaptând conţinutul unui nou mediu, care foloseşte imaginile în acţiune pentru a surprinde momentele cheie ale unei naraţiuni. Lucrările copiilor au fost expuse în cadrul Expoziţiei Cititorilor NARATIV care a putut fi vizionată de către părinţii şi prietenii copiilor în cadrul Festivităţii de încheiere a festivalului, duminică, 27 septembrie, în Cafeneaua Cărtureşti Verona.

_mg_2304

2. Robinson Crusoe – Ilustraţie de poveşti

Un atelier susţinut de Alexandra Mihailciuc de la Artcrowd pornind de la povestea lui Robinson Crusoe. Dovadă că orice lectură este un act de creaţie, copiii nu numai că au ilustrat ce au citit, dar au inventat şi au ilustrat obiecte existente sau născocite pe care un naufragiat le-ar folosi pe o insulă pustie. Apoi au desenat o junglă cu plante exotice pe care le-ai găsi în acest univers, animale şi o căsuţă construită din materiale locale pentru naufragiatul lor preferat. Lucrând în această manieră cu povestea lui Robinson, participanţii la atelierele de ilustraţie de poveşti şi-au exersat atenţia profundă şi au avut prilejul de descoperi ce înseamnă lectură în detaliu a unui text. În acelaşi timp, atelierul de ilustraţie le-a propus copiilor să exploreze în ce fel imaginaţia poate re-crea universul poveştii chiar dincolo de ceea ce e povestit în text.

_MG_2814

3. Mituri Greceşti – Teatru de umbre

Cu scopul de a pune în scenă un spectacol de teatru de umbre, copiii au selectat şi creat prin decupaj acele forme “mitice” care proiectate pe un ecran alb puteau sugera cel mai bine spaţiul de desfăşurare al acţiunii, atributele specifice ale personajelor şi atmosfera poveştii. La finalul atelierului, în cadrul Festivităţii de încheiere a Festivalului de duminică, 27 septembrie, copiii au prezintat spectacolul pentru părinţii şi prietenii lor, interpretând personajele din poveste şi manevrând de unii singuri “decorul” de umbre, spunând povestea într-o manieră interesantă şi unică.

_MG_4267

4. Logodnicii – Poveşti pe muzică

În acelaşi timp cu atelierul de Rime şi Ghicitori, Mansarda Cărtureşti vuia şi ea de chiuiturile “muzicanţilor din Verona”, la atelierul de Poveşti pe muzică. Aici, Zory David, Vlad Feneşan şi Smaranda Nicolau au inventat alături de copii ritmuri, melodii şi efecte sonore pentru povestea Logodnicii, repovestită de Umberto Eco. Prin muzică, am vorbit despre atmosfera poveştii şi despre cum o putem surprinde într-un ritm sau melodie. Pe de o parte, copiii au trebuit să descopere detaliile din text care vorbesc despre spaţiile şi momentele zilelor în care se desfăşoară acţiunea, pentru a deduce ce seturi de sunete posibile ar putea să aibă loc în aceste contexte. Pe de altă parte, copiii au analizat traseul emoţional al personajelor şi ritmul acţiunii pentru a determina ce sunete şi ritmuri ilustrează muzical ceea ce se întâmplă în lumea interioară a personajelor.

_MG_2167

5. O mie şi una de poveşti născocite – Storytelling

În fiecare dimineaţă, în Mansarda Cărtureşti Verona (sâmbătă la Clubul Ţăranului Român), Alexandra Baciu (psihoterapeut, expertă în lucrul cu părinţi şi copii) inventa poveşti cu copii cu vârste între 7-12 ani. E important să citeşti, dar uneori, imboldul de care au nevoie viitorii cititori e o poveste nou-nouţă, născocită de ei înşişi. Între un univers alcătuit în totalitate din petale de trandafir, poveşti cu super-eroi şi istorii despre doi fraţi rătăciţi prin pădure, care se cunosc pentru prima oară în viaţă, copiii şi-au descoperit spontaneitatea şi potenţialul creativ. Născocitul de poveşti este deosebit de relevant pentru dezvoltarea emoţională a copiilor la aceste vârste – prin poveşti, copiii integrează experienţe emoţionale relevante pentru vieţile lor personale la momentul respectiv.

_MG_3284

6. Alice în Ţara Minunilor – Rime şi ghicitori pentru cei mai mici cititori

În fiecare zi, de la 16:00 la 17:00, Ceainăria Cărtureşti (sâmbătă la Clubul Ţăranului Român) simţea trepidaţia copiilor de 5-7 ani care ţopăiau pe cele mai amuzante joculeţe alături de neobositul Răzvan care mai apoi îi provoca pe cei mici să descopere sunetele şi literele alfabetului prin ghicitori şi jocuri de rimă şi ritm. Rimele şi jocurile de limbaj, inclusiv ghicitorile, sunt unelte nepreţuite în dezvoltarea fluenței timpurii – copiilor care ajung să recunoască cu uşurinţă sunetele limbajului le este mult mai uşor să deprindă literele care le reprezintă în scris.

_MG_2674

Evenimentele pentru părinţi din cadrul proiectului au constat în două conferinţe de parenting pentru lectură cu Gaspar Gyorgy şi Otilia Manteliers și un seminar de educaţie pentru lectură susținut de Silvia Pătraşcu (Trainer Teach for România) adresat cadrelor didactice bucureştene formale şi non-formale. Ambele concepte – parenting şi educaţie pentru lectură, sunt relativ ne-explorate în România, unde nu există o tradiţie semnificativă de preocupare sistemtizată pentru deprinderea lecturii. Tocmai din acest motiv, putem spune că toţi participanţii la aceste ateliere au beneficiat de o introducere în ştiinţa şi practica dezvoltării timpurii a cititorilor.

_MG_4393

_MG_4089

Prezența tuturor celor implicați, feedback-ul primit și faptul că locurile atelierelor au fost epuizate arată nevoia pentru astfel de activități și am început deja să lucrăm la cea de a doua ediție. Mulțumim participanților, voluntarilor, sponsorilor și partenerilor fără de care evenimentul de anul acesta nu ar fi putut avea loc!

Afis_Narativ_[dimensiuni_Elevate_-01_converted

Share this Post!

About the Author : ACV


0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Related post

  SUS