Ați observat că cel mic își dorește să citească, dar atunci când se apleacă efectiv asupra cărților întâmpină diverse obstacole și renunță? Există situații în care aceste piedici țin de felul în care se raportează la lectură, spațiul în care citește și cum își asumă rolul de cititor. Iar în acest caz sunt mici detalii, care poate sunt de la sine înțelese de adultul care s-a obișnuit să citească, dar nu și de tânărul cititor.

   În rândurile următoare am construit o listă de sfaturi pe care le puteți oferi copilului, în așa fel încât atunci când se împrietenește cu lumea cărților să pornească la drum cu dreptul.

1. Spațiul și cititul – majoritatea copiilor își desfășoară activitățile zilnice în camera lor, unde au intimitate, se refugiază de probleme sau de dojenile celor mari. Totuși, este această cameră potrivită și pentru lectură? De pildă, cititul înainte de culcare poate deveni un obicei plăcut dacă dispunem de câteva lucruri: un pat confortabil, perne pe care să ne putem sprijini spatele și o veioză pe noptieră. Dacă întrerupătorul pentru lumină este la distanță atunci copilul va fi nevoit să se deplaseze și va pierde firul poveștii. Așadar, asigurați-vă că locul pentru citit îl ajută să se concentreze numai asupra acestei activități.

   Apoi, știm că adversarii cărților sunt azi televizorul, calculatorul sau smartphone-ul. De multe ori, fiind puse la îndemâna copilului vor fi sursă de distragere a atenției nu numai atunci când citește, dar și atunci când își face temele. Prin urmare, telefonul trebuie lăsat la distanță, calculatorul închis și cel mai bine ar fi ca televizorul să fie plasat în altă cameră. Dacă acest lucru nu este posibil, măcar sfătuiți-l să îl închidă.

2. Cartea mereu prezentă – pe parcursul unei zile sunt nenumărate momente în care putem citi, dar le consumăm preferând alte activități. Copiii, dar mai ales pre-adolescenții fac același lucru, ajungând apoi la concluzia că nu au timp de citit. Soluția este să demonstrăm că acel timp există din plin. De exemplu, sfătuiți-l să aibă mereu în ghiozdan cartea preferată și să o citească în metrou, autobuz sau chiar la coadă la cinema. Iar dacă nu este atras de cărțile în format fizic îl puteți încuraja să citească de pe un Kindle sau să opteze pentru audiobook. Cel mai bine ar fi să nu folosească telefonul ca suport pentru cărțile în format electronic deoarece va fi ușor distras de alte aplicații.

3. Cărțile neatractive trebuie puse de o parte – dacă cel mic a ales o carte pe care să o citească în timpul liber, dar aceasta nu îl atrage atunci cea mai bună soluție ar fi să renunțe… sau să opteze pentru varianta repovestită, dacă titlul dispune de una, așa cum sunt cele din colecția “Cărțile copilăriei”. Lectura de plăcere nu este o obligație, iar faptul că își poate corecta alegerile îi va demonstra acest lucru.

4. Mai multe titluri deodată – sunt copii care se plictisesc foarte repede de o singură poveste. Dacă recunoașteți tipologia, atunci îl puteți sfătui pe cel mic să citească două povești în același timp și să astfel să le alterneze. Atenție însă, numărul nu trebuie să fie prea mare, deoarece nu le va mai putea urmări pe toate. Dacă alege să acționeze astfel recomandați-i maxim 3 cărți.

5. Discuții, discuții, discuții – un titlu interesant devine cu atât mai atractiv cu cât îl împărtășim cu alții. Și cel mic poate trăi aceste sentimente, așadar discutați cu el despre cărți, despre personaje, dezbateți subiecte sau scene din carte și încurajați-l să procedeze astfel și în grupul de prieteni. Nu numai că va fi dornic să își împărtășească ideile, dar entuziasmul lui de cititor poate fi molipsitor și pentru alții.

6. Cititul ca obiectiv – dacă cel mic are o anumită perioadă a zilei destinată relaxării și în care poate citi, învățați-l să o facă eficient. Își poate stabili mici recorduri proprii pe care să le depășească. De exemplu, poate stabili să citească 20 de minute pe zi și atunci recomandați-i să se concentreze pe acest lucru, să se lase condus de firul poveștii și să pătrundă în lumea personajelor. Cu timpul va realiza că a citit deja mai mult decât și-a propus.

   Nu uitați că cititul nu este o cursă de viteză. Obiectivele despre care aminteam anterior nu trebuie să îl determine să se grăbească atunci când citește. Lectura de plăcere este cea care a fost înțeleasă în totalitate, cea în care cititorul a rezonat cu personajele și cu motivațiile acestora. Așadar, pasajele neclare pot fi întodeauna reparcurse.

   Sperăm că aceste sfaturi vor fi utile, vă invităm ca pentru mai multe idei să descărcați gratuit broșura noastră și… spor la citit!

Autor: Gabriela Ursu