Există, în ultima perioadă, discuții din ce în ce mai ample cu privire la un anumit echilibru pe care sistemul educațional ar fi de preferat să îl asigure între materiile realiste și cele din aria creativ-artistică. Din ce în ce mai multe studii demonstrează faptul că introducerea unei ponderi mai mari de activități artistice în programul zilnic de studiu al copiilor sau adaptarea tehnicilor împrumutate din artă pentru activități de predare dau rezultate deosebite pe termen mediu și lung și eficientizează procesul de învățare al elevilor.

Pornind de la NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii și continuând apoi cu o serie de alte activități desfășurate sub același concept umbrelă, am reușit să construim, cu ajutorul specialiștilor în educație și al psiho-pedagogilor, o serie de ateliere interactive în cadrul cărora cei mici se distrează și învață în același timp. Am descoperit, astfel, și am testat faptul că învățarea și lectura devin mai facile și mai plăcute atunci când în proces sunt folosite tehnici din diferite arte: muzică, teatru, actorie, desen sau pictură. Reacțiile din partea copiilor și a părinților au fost de fiecare dată pozitive, ceea ce ne-a încurajat să împărtășim și cu voi câteva dintre motivele care ne fac să integrăm o abordare interdisciplinară în majoritatea proiectelor noastre.

Cum poate modela arta procesele cognitive ale copiilor

Din punct de vedere fiziologic, creierul uman este alcătuit din două părți – emisfera stângă și emisfera dreaptă. Cea stângă este folosită în gândirea logică și în procesele de analiză. Este emisfera antrenată în școală prin subiecte ca matematica, științele sau studiul gramaticii. Emisfera dreaptă este folosită în percepțiile emoționale, intuiție și creativitate. Pe scurt, arta necesită folosirea emisferei drepte, emisferă pe care programele școlare neglijează uneori să o antreneze.

Atelier_Festival_literele-pentru-prichindei-poza

Dezvoltarea concomitentă a celor două emisfere cerebrale prin stimularea și antrenarea acestora în egală măsură, de la o vârstă fragedă conduce, în timp, la o îmbunătățire a performanței academice. Un raport al organizației „Americans for the Arts” arată că acei copii care participă în mod regulat, câteva ore pe zi, la diferite activități care implică manifestarea artistică, dobândesc o mai bună tehnică de învățare, iar creativitatea lor este cu mult mai dezvoltată decât a celor care își petrec timpul studiind exclusiv subiecte analitice.

Cum îmbunătățește arta rata de succes profesional indiferent de domeniul de activitate

Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Michigan au observat o foarte strânsă corelație între gradul de prezență al artei în viața celor mici și rata lor de succes în viitor. Copii care au luat parte la o mai mare varietate de activități artistice sunt cei mai predispuși să creeze invenții unice, să vină cu idei inovatoare sau să publice lucrări valoroase în domenii științifice sau tehnologice. Acești cercetători sunt de părere că micuții care au fost expuși oricărui fel de educație prin artă sunt capabili să gândească mai deschis, și concluzionează că lucrul cu mâinile – specific domeniilor artistice – implică rezolvarea problemelor într-un mod creativ, ceea ce aduce beneficii pe termen în lung în tratarea unor subiecte cu grad sporit de dificultate, indiferent de aria de specialitate.

Prin prisma proiectelor desfășurate de noi până în prezent, am reușit să observăm câteva dintre beneficiile imediate ale programelor dezvoltate în jurul conceptului de educație prin artă:

  • Cei mici reușesc să se familiarizeze atât cu o serie de concepte noi cât și cu informații care nu le sunt la îndemână în viața de zi cu zi; spre exemplu, participanții la un atelier de Arhitectură care pornește de la o repovestire a romanului „Cocoșatul de la Notre Dame” pot la finalul acestuia să discute despre arhitectura secolului al XIV-lea și ulterior să realizeze macheta celebrei catedrale din Paris.
  • Copiii se familiarizează cu specificul unor culturi diferite și dezvoltă o capacitate sporită de înțelegere a diversității; spre exemplu, participanții la atelierul de Teatru de umbre realizat în baza volumului „Mituri ale Greciei Antice” intră în contact cu o serie de caracteristici ale culturii grecești care sunt încă de actualitate.
  • Cei mici descoperă că există mai mult de un răspuns corect, mai multe puncte de vedere și în ce manieră acestea pot fi exprimate în fața altora; în cazul atelierului Tribunalul Personajelor realizat în baza volumului „O mie și una de nopți”, participanții sunt puși în pielea unor personaje diferite pentru a explora perspectivele diferite ale aceluiași subiect, pentru ca ulterior să își susțină aceste opinii și în fața colegilor.
  • În cadrul oricăruia dintre ateliere cei mici învață ce presupune lucrul în echipă, își dezvoltă încrederea în propriile aptitudini și poate descoperi că dificultățile pe care le experimentează nu îl afectează doar pe el și, mai important, că pot fi depășite cu ajutor.

Ateliere_NARATIV_Reghin_actorie

În acest context, dacă simțiți că în mediul academic copilul nu primește o „porție de artă” suficientă, vă sugerăm să apelați la următoarele trucuri ușor de folosit în timpul pe care îl petreceți cu cel mic:
-> păstrați mereu la îndemână câteva materiale simple (creioane colorate, foi, materiale reciclate, etc.) pe care acesta să le poată utiliza oricând;
-> înscrieți-l pe cel mic la ateliere de educație prin artă pentru a îi dezvolta simțul estetic și creativ, pentru a îi observa talentul și pasiunea; Asociația Curtea Veche organizează, la cerere, astfel de ateliere pentru grupuri organizate și NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii cu participare gratuită;
-> mândriți-vă cu operele de artă ale celor mici: puneți lucrările lor la vedere, undeva unde toată lumea poate să le observe. Astfel, copilul va simți că munca sa este apreciată și va continua să exerseze;
-> citiți împreună cărți despre diferite arte și artiști. În felul acesta cel mic se va familiariza cu multitudinea de opțiuni existente, iar dacă observați un interes sporit pentru o anumită arie, încercați să fructificați înclinația și/sau talentul respectiv;
-> observați împreună formele de artă existente în jurul vostru: mergeți la muzeu, concerte sau teatru, dar încercați să fiți atenți și la acele manifestări artistice mai puțin vizibile, la metrou sau în parc;
-> porniți discuții de la ce vă place pentru a îi încuraja să vă împărtășească ce îi atrage și pe ei.

Educația prin artă și metodele alternative de învățare sunt esențiale în dezvoltarea armonioasă a unui copil, și, din fericire, din ce în mai mulți părinți și educatori înțeleg această abordare și contribuie activ la dezvoltarea de programe în acest sens. Printre promotorii beneficiilor educației pentru și prin artă se numără și partenerii noștri de la ArtCrowd – Artiști în educație împreună cu care dezvoltăm concepte educaționale prin care lectura se îmbină cu diverse forme artistice, pentru plăcerea copiilor, sub forma unor ateliere de bandă desenată, teatru de umbre cu figurine, povești pe muzică și arhitectură.

Ateliere_NARATIV_Cristesti_copiiDeliaLili

Delia Popa, Liliana Basarab și Daniela Pălimariu sunt unii dintre artiștii-pedagogi care s-au implicat, de-a lungul timpului, în majoritatea proiectelor construite sub umbrela conceptului NARATIV și ne-au asigurat că:

„includerea diferitelor forme de artă (arte vizuale, teatru, dans, scriere creativă ș.a.m.d.p.) în viața copiilor conduce la o deschidere a acestora către nou, la întărirea stimei de sine, la sporirea capacității și a dorinței de a fi creativi și nu în ultimul rând la dezvoltarea capacitatății de a se auto-evalua și auto-motiva. De asemenea deoarece activitățile artistice se pot realiza cu ușurință în grup, dezvoltă într-un mod plăcut și distractiv capacitățile copiilor de a lucra în echipă și de a comunica eficient.”

Autor: Ramona Mihai